Trener 1-kurs

[Info om trener 1-kurset]

Mål for kurset: 

Hovedmålene i Trener 1 er å gjøre treneren i stand til å: 

  • Ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø 
  • Utvikle utøvernes fysiske, psykiske og sosiale egenskaper 
  • Gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter  

Treneren skal kunne formidle grunnleggende tekniske ferdigheter og ha en grunnleggende forståelse for squashidretten. Treneren skal også utvikle fysiske, psykologiske og sosiale ferdigheter som kreves for å trene spillere på nybegynnernivå. Det er også avgjørende å kunne ivareta utøveres behov i et sosialt, mestringsorientert og trygt treningsmiljø. 

 

Trener 1-kurs har innlæring og deltakelse i hovedfokus. Kurset skal gi en innføring i grunnleggende ferdigheter i squash, samt å øke ferdighetene i planlegging, tilrettelegging, veiledning og ledelse av treningsarbeid på en konstruktiv og variert måte i samsvar med idrettens verdigrunnlag. Målgruppen er trenere som arbeider med barn, ungdom og voksne nybegynnere i squash. Kurset gjennomføres ved e-læringsmoduler, teoretisk undervisning (digitalt), praktisk trening (fysisk) og praksis i egen klubb. Deltakere kan gjennomføre praksis underveis eller etter endt undervisning. Etter fullført kurs deler Norges Squashforbund ut kursbevis som inneholder kurstittel, timetall, emner, tid og sted til deltakerne.   

 

Målgruppe 

Målgruppen for deltakere til Trener 1-kurset er personer som ønsker å bli trenere for nybegynnere, uansett om disse er barn, ungdommer eller voksne. Deltakere aktuelle for kurset kan være aktivitetsledere, nåværende eller tidligere utøvere, ungdommer, voksner eller foreldre med kjennskap til idrett.  Det vektlegges at deltakere ikke må ha inngående kunnskap om squash.  

Opptakskrav 

Ingen forkunnskaper kreves. Kursdeltakere må minimum fylle 16 år det året kurset starter.  

Kursets innhold:  

Del 1: E-læring (gjøres hjemme i forkant av kursets praktiske del) 

Del 2: Teoretisk undervisning (digitale webinarer) 

Del 3: Praktisk kurshelg 

Del 4: Praksis i egen klubb 

 

E-læringskurs gis ut ved påmelding.  

Teoretisk undervisning deles inn i følgende temaer: 

  • Modul 1: Trygge rammer – 2 timer 
  • Modul 2: Relasjon – 2 timer 
  • Modul 3: Mestringsmiljø – 3 timer 
  • Modul 4: Aldersrelatert/tilpasset trening – 2 timer 
    Treningsplanlegging – 1 time 
  • Modul 5: Praktisk planlegging og gjennomføring av økt – 4 timer 

 

 

Kompetansemål: 

Kompetansemålene knyttet til Trener 1 sier hvilken kompetanse det er ønskelig at trenerne skal ha etter endt trenerkurs. Med kompetanse så menes det her "hva man kan gjøre med det man kan", der både kunnskap og ferdigheter inngår i begrepet. Trenerkursene spiller en viktig rolle i prosessen med å utvikle seg til å bli en enda bedre trener. 
 
Idrettsfaglige kompetansemål 

  • Kjenne idrettens verdigrunnlag, og kunne følge opp og leve etter disse verdiene i praksis. 
  • Ha grunnleggende kunnskap om treningsplanlegging, og kunne planlegge og gjennomføre treningsøkter for egen treningsgruppe. 
  • Forstå, forklare og vise grunnleggende ferdigheter i idretten ved hjelp av praktiske eksempler og øvelser tilpasset nybegynnere. 
  • Kunne anvende en metodisk progresjon av grunnleggende ferdigheter. 
  • Ha en grunnleggende forståelse for menneskets vekst og utvikling. 
  • Ha grunnleggende kunnskap om funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett. 
  • Kunne ivareta sikkerheten under trening. 
  • Kjenne til de viktigste prinsippene for forebygging og behandling av aktuelle idrettsskader. 
  • Kunne gi førstehjelp ved akutte skader gjennom godkjent grunnkurs i førstehjelp og HLR. 

Pedagogiske kompetansemål 

  • Være et godt forbilde, og å skape trygghet og trivsel for utøverne. 
  • Sørge for mestring og ulike opplevelser som bidrar til å skape motivasjon. 
  • Kunne skape et godt læringsklima. 
  • Kunne tilrettelegge trening på en måte som skaper hensiktsmessig aktivitet. 
  • Ha kunnskap om hvordan man kommuniserer effektivt med ulike målgrupper. Være i stand til å gi konstruktiv veiledning til utøverne. 
  • Bli kjent med coaching som strategi for utvikling av utøvere. 
  • Ha forståelse for, og å være i stand til å anvende, grunnleggende pedagogiske prinsipper og undervisningsmetoder. 
  • Ha kjennskap til, og å kunne følge opp, idrettens barnerettigheter og bestemmelser. 
  • Ha kunnskap om tilrettelegging av aktivitet for personer med nedsatt funksjonsevne. 
  • Være bevisst egen trenerrolle og praksis som trener, samt egen væremåte og atferd. 
  • Kunne utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle. 

Organisatoriske kompetansemål 

  • Kjenne til en treners ansvar og oppgaver i klubben, overfor utøvere, andre trenere og foreldre. 
  • Kjenne idrettens viktigste retningslinjer. 
  • Kjenne til hvordan norsk idrett er organisert, og hvilket ansvar de ulike organisasjonsleddene har. 

 

 

Litteratur: 

Den coachende treneren – om å coache begynnere, skrevet av Frank E. Abrahamsen og Erlend Gitsøe. Boken tar for seg hvordan man kan være en effektiv, motiverende og involverende trener for begynnere. Det er lett å trekke sammenhenger mellom denne boken og flere av kompetansemålene på trener 1-kurset.  

Barneidrettstreneren, skrevet av Inger Marie Vingdal (2. utgave). Boken er passende for alle som er opptatt av og interessert i god aktivitet for barn.  

 

Trener 1-kurset er et tilbud til medlemmer som er eller vil bli trenere med ansvar for aktivitet på squashbanen. Kurset er grunnleggende, med fokus på innlæring og deltakelse, og velegnet til personer som er motivert for å lede squashtreninger for nybegynnere - både barn, unge og voksne. Det gir også et grunnlag for de som ønsker å utvikle seg videre og på sikt kunne bli trenere på høyere nivå.

 

 

Kurset består av både en teoretisk og praktisk del. Den teoretiske delen inkluderer e-læringskurs og digitale moduler, med temaer som trenerrollen, barneidrettens verdigrunnlag, aldersrelatert trening og squashregler. Den praktiske delen gjennomføres over en helg og inneholder øvelser i teknikk, treningsplanlegging, gruppeledelse og praktisk trening med utøvere. Kursdeltakerne får tilgang til øktplaner og maler, og skal etter kurshelgen gjennomføre trenerpraksis i egen klubb.

Kurset består av 45 timer undervisning og 45 timer praksis i egen klubb. 

Undervisningsdelen består av følgende:

- E-læring (ca. 13 timer)

- Digitale teorimoduler (ca. 14 timer)

- Praktisk kurshelg (18 timer)

Den praktiske kursdelen gjennomføres regionalt for å redusere reiseutgifter.

 

Praksisdelen består av følgende: 

- Treneraktivitet for nybegynnere i barne-, ungdoms- eller voksen alder

- Planlegging og evaluering av treningene

- Minst halvparten av praksisdelen skal brukes på treningsaktivitet.

 

Sammensetning av kursinnholdet gir teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter og trenererfaring, slik at kursdeltakerne kan bidra aktivt i klubbens treningsmiljø. 

For å delta må du:

- Være minst 16 året i løpet av kalenderåret kurset gjennomføres

- Være medlem i en klubb tilknyttet Norges Squashforbund

- Ha fullført Trenerattesten for aktuell aldersgruppe (tilgjengelig på norsk og engelsk)

 

Påmelding gjøres ved å sende e-post til squashforbundet@nif.no. 

Trener 1-kurset er første nivå i NIFs trenerløype. Etter fullført kurs og praksis får du kursbevis fra Norges Squashforbund. Kurset kvalifiserer for videre trenerutdanning og gir grunnlag for å søke opptak til Trener 2-kurs nasjonalt og internasjonalt, inkludert ESF Coach Level 2 (avhengig av ESFs opptakskrav). Kursbeviset er gyldig uten tidsbegrensning, og det vil ikke kreves regodkjenning etter fullført kurs. 

 

CRAFT